Branding: HBO en de positionering van Westworld
Summary
Door de ontwikkelingen in het Amerikaanse televisielandschap is er sinds de post- network era ruimte voor zenders ontstaan om te experimenteren met televisie. Daarnaast ontstond er de mogelijkheid om televisiecontent los van televisie aan te bieden. Door deze ontwikkeling zijn streamingdiensten zoals Netflix en Hulu ontstaan die concurreren met televisiezenders. Deze streamingdiensten, basic cable- en andere premium cable-zenders proberen HBO’s strategie van kwaliteitstelevisie te imiteren om tevens een dominerende rol te spelen in de televisie-industrie. Hierdoor vervaagt het distinctieve imago van HBO van kwaliteitstelevisie. HBO moet zich vernieuwen om het imago en de positie in de televisie-industrie te beschermen.
Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken met behulp van de casus van HBO-serie WESTWORLD hoe het HBO-brand in de post-network era gedefinieerd wordt. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe positioneren de showrunners van WESTWORLD in interviews en promovideo’s de serie als onderdeel van het HBO-brand? In dit onderzoek staan John T. Caldwell’s concept van branding en de rol van de showrunner bij de branding centraal.
Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een thematische analyse uitgevoerd waarvoor interviews en promovideo’s zijn geselecteerd. Uit de geselecteerde interviews en promovideo’s zijn uitspraken die gaan over de thema’s productieproces, genres en complexe verhaalvertelling geanalyseerd. Uit de analyse is gebleken dat WESTWORLD gepositioneerd wordt als een serie die HBO’s strategie van kwaliteitstelevisie toepast, maar wel vernieuwd. Hierdoor kan WESTWORLD gezien worden als een onderscheidende serie ten opzichte van de concurrentie en is het tevens door het toepassen van de HBO-strategie te positioneren binnen het HBO-brand.