Buddy Valastro’s Transmediale Taartenimperium: De rol van transmedia storytelling in het creëren van het transmediale merk Cake Boss
Summary
De creatie van een transmediaal merk is van belang voor de televisie-industrie om het publiek aan een franchise te binden. Om meer inzicht te verkrijgen in hoe televisiecontent wordt getransformeerd in een transmediaal merk is dit proces nader onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvraag:
Welke rol speelt transmedia storytelling bij de creatie van het merk Cake Boss?
Hierbij werd aandacht besteed aan drie elementen die ten grondslag liggen aan de creatie van een transmediaal merk, namelijk brand, narratief en participatie. Drie parateksten zijn geanalyseerd om deze onderzoeksvraag te beantwoorden, namelijk een introductietrailer, een achterflaptekst en een webpagina. Uit deze analyse is gebleken dat het merk Cake Boss wordt geconstrueerd met behulp van de constante communicatie van een reeks onderscheidende attributen door de geanalyseerde teksten. Dit zijn ambitie en familie als belangrijkste waarden, Buddy en zijn familie als personages, het bakken van taarten en Carlo’s Bakery als centrale onderwerpen en het Cake Boss-logo, foto’s van Buddy en de kleur rood als belangrijke elementen van de esthetische stijl. Daarnaast draagt ieder medium op een unieke manier bij aan de constructie van de Cake Boss-verhaalwereld en daarmee aan het Cake Boss- merk volgens de geanalyseerde parateksten. De introductietrailer presenteert het narratief van de tv-serie gekenmerkt door de voorgenoemde reeks attributen aan de kijker en bepaalt hiermee de verhaalwereld. Het kookboek breidt met behulp van voorgenoemde attributen het narratief van deze wereld uit en biedt de fans de mogelijkheid tot participatie met de recepten. De website biedt fans ook via de Born to Bake Gallery de mogelijkheid te participeren in de franchise en met andere fans in contact te komen. De interactie tussen deze teksten en hun creatie van een transmediaal merk wordt gekenmerkt door meerdere tegenstrijdige trends, namelijk participatie vs. branding, authentiek vs. brand en spreadability vs. drillability.