Samenhang tussen werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en voorbereidende rekenvaardigheden bij kleuters
Summary
Doel Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de samenhang tussen werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en voorbereidende rekenvaardigheden bij kinderen van vier tot zes jaar oud. Methode Een selectieve steekproef van kleuters (102 meisjes, 133 jongens) hebben een taakbatterij betreffende executieve functies voltooid. Resultaten In overeenstemming met de bestaande literatuur, is er een significante samenhang gevonden tussen werkgeheugen en voorbereidende rekenvaardigheden bij kleuters. Hierbij is zowel bij de Corsi Blokkentaak (R² = .10) als bij de Updating Cijfertaak (R² = .03) sprake van een klein effect. Daarentegen is er geen significante samenhang gevonden tussen cognitieve flexibiliteit en voorbereidende rekenvaardigheden, wat niet in overeenstemming is met de gevonden literatuur. Hierbij is sprake van een klein effect (R2 = .002). Ook is er geen moderatie effect gevonden voor leeftijd en sekse op de samenhang tussen werkgeheugen en voorbereidende rekenvaardigheden en tussen cognitieve flexibiliteit en voorbereidende rekenvaardigheden. Er kan geen conclusie worden getrokken over deze resultaten, omdat deze resultaten beïnvloed lijken door extreme waarden en kleine effectgrootten. Conclusie Bevindingen benadrukken de unieke rol van het werkgeheugen en cognitieve flexibiliteit bij het voorspellen van welke kinderen moeite hebben met voorbereidende rekenvaardigheden. De bevindingen van deze studie kunnen bijdragen aan de kennis over de samenhang tussen werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en voorbereidende rekenvaardigheden bij kinderen van vier tot zes jaar en welke factoren hierbij een rol kunnen spelen. Implicaties over de huidige studie en suggesties voor toekomstig onderzoek worden besproken.