View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Van cluster 4 naar regulier: De overgang van leerlingen met emotionele of gedragsproblemen in navolging van de wet Passend Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hofmans, RAE-5625432 en Klijnjan, LA-3962571 en Slagmaat, SPvan-5625386 en Vrijhof, HJ-3602710.pdf (700.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hofmans, R.A.E.
        Klijnjan, L.A.
        Slagmaat, S.P. van
        Vrijhof, H.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond Per 1 augustus is de Wet Passend Onderwijs ingetreden. Dit heeft het gevolg dat zoveel mogelijk leerlingen met emotionele en gedragsproblemen (EBD) een overgang moeten gaan maken van het cluster 4-onderwijs naar het regulier onderwijs. Het optimaliseren van deze overgang staat centraal in dit onderzoek. Methode Dit onderzoek is een kwalitatief en explorerend onderzoek. Gestart is vanuit een literatuur onderzoek. Vervolgens zijn er semigestructureerde interviews afgenomen bij dertien ambulant begeleiders met ervaring in het begeleiden van leerlingen met EBD. Resultaten De visie, kennis en ervaringen van de respondenten zijn leidend voor de resultaten. De belangrijkste bevindingen zijn de weinige kennis over inclusief onderwijs en de negatieve houding tegenover de overgang van leerlingen met EBD. Daarnaast blijkt dat zowel het cluster 4 als het regulier onderwijs zich nog onvoldoende heeft kunnen voorbereiden. Conclusie Voor een optimale overgang van cluster vier leerlingen naar regulier onderwijs is het belangrijk dat leerkrachten meer kennis hebben over inclusief onderwijs, beter beschikken over vaardigheden om de leerlingen met EBD te ondersteunen en een positievere houding aannemen ten aanzien van deze leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28511
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo