Van cluster 4 naar regulier: De overgang van leerlingen met emotionele of gedragsproblemen in navolging van de wet Passend Onderwijs
Publication date
2015Author
Hofmans, R.A.E.
Klijnjan, L.A.
Slagmaat, S.P. van
Vrijhof, H.J.
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond Per 1 augustus is de Wet Passend Onderwijs ingetreden. Dit heeft het gevolg dat zoveel
mogelijk leerlingen met emotionele en gedragsproblemen (EBD) een overgang moeten gaan
maken van het cluster 4-onderwijs naar het regulier onderwijs. Het optimaliseren van deze overgang staat
centraal in dit onderzoek. Methode Dit onderzoek is een kwalitatief en explorerend onderzoek. Gestart is vanuit een literatuur
onderzoek. Vervolgens zijn er semigestructureerde interviews afgenomen bij dertien ambulant begeleiders
met ervaring in het begeleiden van leerlingen met EBD. Resultaten De visie, kennis en ervaringen van de
respondenten zijn leidend voor de resultaten. De belangrijkste bevindingen zijn de weinige kennis over
inclusief onderwijs en de negatieve houding tegenover de overgang van leerlingen met EBD. Daarnaast blijkt
dat zowel het cluster 4 als het regulier onderwijs zich nog onvoldoende heeft kunnen voorbereiden.
Conclusie Voor een optimale overgang van cluster vier leerlingen naar regulier onderwijs is het belangrijk dat
leerkrachten meer kennis hebben over inclusief onderwijs, beter beschikken over vaardigheden om de
leerlingen met EBD te ondersteunen en een positievere houding aannemen ten aanzien van deze leerlingen.