Op weg naar het ideaal van GLO: een onderzoek naar het wiel dat GLO heet
Summary
Het doel van dit onderzoek is het bieden van handvatten aan de educatieve praktijk als het gaat om de in- en uitvoering van geïntegreerd literatuuronderwijs. Deze scriptie geeft een beeld van de voordelen en problemen van GLO die docenten tegenwoordig nog zien. Inmiddels is het namelijk zo dat er maar weinig scholen zijn waar GLO gegeven wordt. Dit onderzoek is aanvullend op al het eerder uitgevoerde onderzoek in die zin dat het mogelijkheden beschrijft om met alle problemen om te gaan. Over deze mogelijkheden is tot nog toe vrijwel niets gepubliceerd. Eerst zijn er op vier verschillende scholen –die allemaal een verschillende ‘relatie’ met geïntegreerd literatuuronderwijs hebben- interviews afgenomen onder 14 docenten. Hieruit kwamen -naast de voordelen die docenten nog zien als het gaat om GLO- verschillende problemen naar voren die de docenten zelf tegen zijn gekomen of die zij verwachten tegen te komen bij de in- en uitvoering van GLO. Ook werden er op de GLO-scholen al enkele mogelijke oplossingen voor deze problemen besproken. Vervolgens zijn er interviews afgenomen onder vier docenten op het KKC in Amstelveen, waar al lange tijd succesvol een vergaande mate van geïntegreerd literatuuronderwijs wordt gegeven. Ook hier werd er gevraagd naar de argumenten voor het geven van GLO. Daarbij zijn alle eerder geïnventariseerde problemen voorgelegd aan deze docenten en is er gevraagd hoe zij hiermee om zijn gegaan. De informatie die hieruit verkregen is, is omgezet in een overzicht van problemen en mogelijke oplossingen en concrete aanbevelingen en benodigdheden voor de in- en uitvoering van geïntegreerd literatuuronderwijs.