Een zwarte bladzijde met witte inkt geschreven Een narratief onderzoek naar de toepassing van multiperspectiviteit in Nederlandse schoolboeken en jeugddocumentaires over het slavernijverleden
Summary
In deze masterscriptie wordt de representatie van het slavernijverleden in Nederlandse
schoolboeken en documentaires onderzocht. De focus ligt daarbij op de vraag in hoeverre er
in dit lesmateriaal over het slavernijverleden sprake is van multiperspectiviteit, omdat het in
een multiculturele samenleving zoals de Nederlandse wenselijk is dat het
geschiedenisonderwijs vanuit meerdere perspectieven wordt onderwezen. De aanwezigheid
van multiperspectiviteit in het lesmateriaal wordt aan de hand van een narratieve analyse
onderzocht, waarbij de aandacht met name uitgaat naar de narratologische begrippen
vertelling en focalisatie. De analyse laat zien dat het slavernijverleden in de schoolboeken
vanuit een overwegend westers en dus eenzijdig perspectief aan de scholieren wordt verteld,
omdat het in de lesmethodes ontbreekt aan contrasterende visies van verschillende mensen,
standen en kleuren. Uit de analyse van de documentaires komt daarentegen naar voren dat er
in dit visuele lesmateriaal expliciet sprake is van multiperspectiviteit, omdat het
slavernijverleden ook vanuit andere, minder bekende perspectieven wordt verteld. Omdat er
te weinig perspectieven op slavernij worden geboden wanneer de docent in de geschiedenisles
uitsluitend gebruikmaakt van een van deze lesmethodes, is het tonen van documentaires een
noodzakelijke aanvulling op de lesmethodes om scholieren het slavernijverleden vanuit
verschillende perspectieven en standpunten aan te leren.