De betrokkenheid van scholieren bij de rechtsstaat en democratie. De effectiviteit van het programma ‘Rechtsstaat en democratie’ van het project De Haagse Tribune.
Summary
In dit onderzoek is het effect geëvalueerd van het programma ‘Rechtsstaat en democratie’ van De Haagse Tribune, uitgevoerd door het Instituut voor Publiek en Politiek. Omdat het programma de elementen observatie, participatie en reflectie bevat, werd een positief effect verwacht op de kennis, houding en vaardigheden van jongeren ten opzichte van democratie. Dit effect zou niet al te groot zijn, omdat zaken betreffende democratie niet in een dag geleerd kunnen worden, maar onderdeel moeten zijn van het gehele curriculum. Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst afgenomen op drie verschillende meetmomenten: een voormeting, een meting direct na afloop van het programma en een meting een maand later. Na het afnemen van vragenlijsten bleek inderdaad dat de effecten van het programma gematigd positief zijn. Vooral op het gebied van de vaardigheden van de jongeren werden goede resultaten gevonden. De houding van de jongeren was direct na afloop wel verbeterd, maar dit effect was na een maand verdwenen. Op kennisgebied werden geen effecten gevonden; dit is waarschijnlijk te wijten aan de opbouw van de vragenlijst. Om betere resultaten te bereiken moet meer aandacht besteed worden aan de voorbereidingen op school en aan herhaling in de klas na afloop. Op deze manier raakt het programma meer ingebed in de context en levert het voor de jongeren meer op.