Een onderzoek naar een nieuwe testbatterij voor aandacht en impulscontrole bij kleuters
Summary
Aandachtsprocessen zijn nodig voor het dagelijks functioneren en voor academische prestaties van kinderen. Er bestaan echter nog onvoldoende instrumenten om de ontwikkeling van aandacht en eventuele problemen hierin in kaart te kunnen brengen.
In het huidige onderzoek wordt de psychometrische kwaliteit van een nieuw instrument voor het meten van aandacht en impulscontrole bij kleuters onderzocht (Testbatterij voor het meten van Aandacht en Impulscontrole bij Kleuters [TAICK]). Door een kwantitatief onderzoek naar de betrouwbaarheid en validiteit wordt de psychometrische kwaliteit van de TAICK beoordeeld. De TAICK is afgenomen bij een groep kinderen van 4 tot en met 6 jaar (N = 36, M = 5.08) op drie verschillende basisscholen. De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ingevuld door leerkrachten en de Cito-scores van taal en rekenen van de participanten zijn vergeleken met de scores op de vier subtaken (volgehouden aandachttaak, selectieve aandachttaak, counterpointingtaak en de Go/No-Go taak) van de TAICK. Uit de analyse met de Spearman’s rho correlatie toets bleek er een significante correlatie tussen de Cito-scores en de selectieve aandachttaak. Door middel van de Pearson correlatie toets is nagegaan of er een significante correlatie is tussen twee meetmomenten waarop de TAICK is afgenomen. Hiermee is de betrouwbaarheid beoordeeld. Uit deze analyse bleek een significante correlatie tussen het eerste en tweede meetmoment bij zowel de volgehouden- en selectieve aandachttaak. Aan de hand van de resultaten kan gesteld worden dat enkel de selectieve aandachttaak effectief blijkt voor het meten van aandacht, omdat deze taak valide en betrouwbaar is gebleken. De psychometrische kwaliteit van de TAICK kan aan de hand van dit onderzoek niet als voldoende betrouwbaar en valide worden beoordeeld.