Interprofessioneel Samenwerken en Leren van Artsen in Opleiding tot Specialist
Summary
In dit kwalitatieve onderzoek is onderzocht hoe interprofessioneel samenwerken en interprofessioneel leren bij huisartsen en specialisten in opleiding (AIOS HA en SP) plaatsvinden tijdens hun opleiding tot specialist. Twaalf semi-gestructureerde interviews werden afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat AIOS HA en SP bijna dagelijks contact hebben en dat samenwerking vooral in de vorm van coordination voorkomt. Verder blijkt interprofessioneel leren van AIOS HA en SP voornamelijk informeel te gebeuren. Reactief leren komt daarbij het meest voor, intentioneel het minst. De ervaren leeropbrengsten bij interprofessioneel samenwerken zijn verschillend voor AIOS HA en SP. AIOS HA leren voornamelijk medische kennis en AIOS SP leren vooral over patiënten en hun context. De grootste stimulans voor AIOS HA en SP om samen te werken is het bevorderen van goede patiëntenzorg. Opleiders hebben een belangrijke stimulerende rol. De grootste belemmerende factor om van, met en over elkaar te leren is tijdsdruk.
Uit het onderzoek blijkt dat tijdens de opleiding veel kansen voor interprofessioneel samenwerken en leren bestaan. Niet alle kansen worden echter optimaal benut. Door AIOS HA en SP en opleiders bewuster te maken van kansen voor interprofessioneel leren en door AIOS HA en SP meer te betrekken bij momenten van interprofessionele samenwerking, kan meer leerwinst behaald worden.