View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van kind- en omgevingsfactor op agressief gedrag bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking.

        View/Open
        Bosman 0412333.pdf (150.7Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Bosman, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een lichte verstandelijke beperking meer probleemgedrag vertonen in vergelijking met hun niet verstandelijk beperkte leeftijdgenoten. In onderzoek naar de factoren die bijdragen aan het ontstaan van agressief probleemgedrag is in de literatuur weinig aandacht besteed aan kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. Vanuit onderzoek bij normaal begaafde kinderen weten we dat gedragsproblemen niet door één bepaalde factor worden veroorzaak, maar dat het ontstaan van deze problemen veroorzaakt kunnen worden door zowel kindfactoren als omgevingsfactoren. In de huidige studie wordt de relatie onderzocht tussen een kindfactor (inhibitie) en agressief gedrag en de relatie tussen omgevingsfactor warmte/ouderlijke betrokkenheid en agressief gedrag. 28 kinderen met een lichte verstandelijke beperking uit residentiele instellingen, in de leeftijd van tien tot zestien jaar oud zijn meegenomen in het onderzoek. De effecten van inhibitie en warmte/betrokkenheid zijn geanalyseerd met multipele regressieanalyses. Uit de resultaten van de studie blijkt dat er geen significante verbanden bestaan tussen inhibitie en warmte/betrokkenheid op agressief gedrag bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2845
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo