De relatie tussen gedrags- en emotionele problemen en participatie in vrijetijdsactiviteiten
Publication date
2015Author
Brake, A.R. te
Drenth, F.M.
Gameren, K. van
Veghel, M.M.J.J.L. van
Metadata
Show full item recordSummary
Doel: Participatie is gedefinieerd als de betrokkenheid in levenssituaties, inclusief deelname aan recreatieve activiteiten en vrijetijdsbesteding. Deelname aan dagelijkse activiteiten wordt gezien als een essentieel onderdeel van de ontwikkeling en de levenservaringen van kinderen. Het doel van deze studie is om de relatie en verschillen in de relaties tussen gedrags- en emotionele problemen en deelname aan vrijetijdsactiviteiten bij kinderen met en zonder een lichamelijke beperking te onderzoeken. Methode: De participanten, tussen de 6 en 18 jaar oud, met en zonder een lichamelijke beperking, die in staat waren de CAPE in te vullen kwamen in aanmerking voor de studie. De gemakssteekproef is aangevuld met kinderen zonder een lichamelijke beperking door middel van het sociale netwerk van de onderzoekers. Resultaten: De resultaten laten zien dat participanten met een lichamelijke beperking minder deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten dan participanten zonder een lichamelijke beperking. Daarnaast zijn er significante relaties gevonden tussen symptomen van hyperactiviteit/onoplettendheid, prosociaal gedrag en problemen met leeftijdsgenoten en de deelname aan vrijetijdsactiviteiten. Er zijn geen significante relaties gevonden voor emotionele symptomen. Conclusie: Er blijkt een relatie te zijn tussen een aantal gedrags- en emotionele problemen van kinderen en adolescenten met een lichamelijke beperking en de lagere participatie in vrijetijdsactiviteiten.