Heeft impulsiviteit een versterkend effect op de relatie tussen het actief gebruiken van sociale media en het achteraf ervaren van schaamte en spijt?
Summary
Adolescenten maken intensief gebruik van sociale media, maar er is weinig bekend over de relatie tussen het ‘posten’ van berichtjes, foto’s en filmpjes op sociale netwerksites en het achteraf ervaren van gevoelens van schaamte en spijt. Het huidige onderzoek toetst in hoeverre het actief gebruiken van sociale media samenhangt met gevoelens van schaamte en spijt en of dit verband sterker is voor impulsieve adolescenten. Tevens wordt nagegaan of impulsiviteit samenhangt met het actief gebruiken van sociale media. In totaal hebben 701 Nederlandse adolescenten in de leeftijd van twaalf tot en met vijftien jaar tijdens schooltijd een online vragenlijst ingevuld. De resultaten van het onderzoek suggereren dat adolescenten die meer actief gebruik maken van sociale media, meer schaamte en spijt ervaren op sociale media, dan adolescenten die minder actief zijn. Daarnaast blijkt dat adolescenten met een hoge mate van impulsiviteit meer actief gebruik maken van sociale media en meer kans hebben om achteraf schaamte en spijt te ervaren bij het actieve gebruik, dan adolescenten met een lage mate van impulsiviteit. De mate van impulsiviteit blijkt niet van invloed te zijn op het verband tussen het actief gebruiken van sociale media en het achteraf ervaren van schaamte en spijt. Geconcludeerd kan worden dat de mate van impulsiviteit een belangrijke voorspeller is van het actief gebruiken van sociale media en tevens van het ervaren van schaamte en spijt na actief gebruik.