Duurzaamheid van kapitaalvormen van een sportopleiding
Summary
In de samenleving is werkloosheid nog altijd een probleem. Mensen die werkloos zijn of raken hebben moeite om een baan te vinden, wat te maken kan hebben met hun kapitaalvormen. Voor deze groep mensen en voor potentiële werkgevers, is het van belang om te weten of verworven kapitaalvormen behouden blijven. Binnen dit onderzoek is de duurzaamheid van de tijdens een opleiding verworven kapitaalvormen in beeld gebracht. Door de interpretatieve benadering richtte dit onderzoek zich op de ‘waarheid’ van de dertien respondenten, welke allemaal al minimaal één jaar beschikten over hun LSR niveau 2 diploma. Om deze waarheid te achterhalen zijn semigestructureerde interviews afgenomen met behulp van een topiclijst, waarbij een aantal fictieve vragen zijn beschreven. De data analyse heeft geresulteerd in meer duidelijkheid met betrekking tot duurzaamheid van kapitaalvormen.
De duurzaamheid van kapitaalvormen was voornamelijk afhankelijk van de individuele context van de respondenten. Voor respondenten die veel hebben geïnvesteerd in hun kapitaal waren de kapitaalvormen duurzamer dan voor respondenten die dit niet deden. Hierdoor lijkt iedere vorm van kapitaal duurzaam te kunnen zijn, toch waren er verschillen in duurzaamheid binnen dit onderzoek. Het sociale, fysieke en economische kapitaal bleek niet duurzaam te zijn voor de respondenten. Ze investeerden weinig in contacten met medecursisten, waardoor de contacten op langere termijn waren verwaterd en dus hun sociaal kapitaal verminderde. Het economisch kapitaal bleek niet duurzaam te zijn voor de respondenten doordat zij geen baan vonden, waardoor zij geen verbetering in hun financiële positie konden bewerkstellen. Het opbouwen van een eerste bouwsteen zorgde wel voor een indirecte verbetering van het economisch kapitaal. Door deze bouwsteen kunnen zij zich verder ontwikkelen waardoor een betere financiële positie in te toekomst misschien mogelijk wordt. Doordat respondenten minder zijn gaan sporten is hun fysiek kapitaal afgenomen. Vooral voor het fysieke kapitaal lijkt het uitblijven van een investering te zorgen voor het achteruitgang van dit opgebouwde kapitaal. De ontwikkeling en duurzaamheid van het economisch en sociaal kapitaal was afhankelijk van meerdere omstandigheden, waardoor het gebrek aan duurzaamheid wellicht buiten de respondenten lag. Toch had het uitblijven van een investering, in de vorm van contact met medecursisten en het actief solliciteren, een belangrijke invloed op het niet behouden van dit kapitaal.
Het cultureel, menselijk, linguïstisch en symbolisch kapitaal zijn voor de respondenten wel duurzaam. Dit was toe te schrijven aan een bewuste of onbewuste investering in de kapitaalvormen. Omdat de respondenten actief na dachten over regels en het handelen naar afspraken werd het cultureel kapitaal opgenomen in hun habitus, waardoor deze vorm van kapitaal zeer duurzaam was. Het opdoen van praktijkervaring tijdens de opleiding hielp hen in hun ontwikkeling en versterkte dus hun menselijk kapitaal. Bij het opdoen van deze praktijkervaring leerden zij om verschillende doelgroepen op een gepaste manier te benaderen. Dit vroeg om een grotere woordenschat, wat een ontwikkeling van het linguïstisch kapitaal betekende. Daarnaast gaven respondenten aan dat de bruikbaarheid en meerwaarde van het diploma groeiden naarmate ze meer activiteiten gingen begeleiden, dit laat een groei van het symbolische kapitaal zien.
Uiteindelijk speelde de context een belangrijke factor voor de duurzaamheid van kapitaal bij de respondenten. De daadwerkelijke duurzaamheid van kapitaalvormen hing af van de persoonlijke inzet, motivatie, gedrevenheid en de aanwezigheid van een coach. Voor werklozen betekent dit dat het volgen van een opleiding en het verwerven van kapitaalvormen kan bijdragen aan het verkrijgen van een baan. Het is belangrijk om actief te investeren in het behouden van kapitaalvormen, waardoor de kans op werk toe kan nemen en werkloosheid misschien kan afnemen. Met behulp van de wetenschappelijke literatuur, heb ik deze bevindingen en de implicaties daarvan bediscussieerd.