Het oproepcontract en organisatiebetrokkenheid
Summary
In dit onderzoek is de relatie tussen de aard van het oproepcontract en drie componenten van organisatiebetrokkenheid onderzocht. Daarnaast is gekeken naar het eventueel mediërende effect van het psychologisch contract in deze relatie. En onderzocht of tevredenheid met de contractaard een modererende werking in deze relatie vertoond. Hierbij is rekening gehouden met de controlevariabelen: ‘leeftijd’, ‘lengte dienstverband’, ‘geslacht’ en ‘het volgen van een studie’. Het onderzoek is uitgevoerd bij een kleine supermarktketen. Conclusies beperken zich voor dit onderzoek tot de onderzochte organisatie. Uit de resultaten blijkt geen bewijs dat er sprake is van een verband tussen de aard van het contract en de drie componenten van organisatiebetrokkenheid. Er wordt geen bewijs gevonden voor een mediërende werking van het psychologisch contract. Wel bestaat er een verband tussen de contractaard en het psychologisch contract van werknemers in de zin dat werknemers met een bepaalde-tijdscontract het psychologisch contract negatief evalueren ten opzichte van werknemers met een onbepaalde tijdscontract. Er wordt significantie bevonden tussen tevredenheid en organisatiebetrokkenheid. Tevredenheid blijkt echter niet modererend te werken tussen de aard van het contract en organisatiebetrokkenheid.