Motivatie en het lichamelijk ervaren van dichter bij een leerdoel komen: Een studie naar het effect van Embodied Cognition op de motivatie van jeugdigen binnen het praktijkonderwijs
Summary
Doel: Het doel van deze studie is om te onderzoeken of het lichamelijk ervaren van dichter bij een leerdoel komen een positief effect heeft op de motivatie van jeugdigen tussen de 12 en 16 jaar met een licht verstandelijke beperking in het praktijkonderwijs. Methode: Middels een gerandomiseerd experiment hebben 99 jeugdigen de twaalf provincies van Nederland geleerd in drie delen. Na elk tussendoel hebben de jeugdigen vier provincies erbij geleerd. De jeugdigen zijn willekeurig verdeeld over drie condities. In de controle conditie kwamen de jeugdigen lichamelijk niet dichter bij het einddoel; in de partiële conditie ervaarden de jeugdigen door een kleine lichamelijke beweging, het verplaatsen van een pion, dat ze dichter bij het einddoel kwamen; in de experimentele conditie ervaarden de jeugdigen door verplaatsing in de ruimte dat ze dichter bij het einddoel kwamen. De motivatie werd direct na het experiment gemeten middels een vragenlijst. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat er geen significant verschil gevonden is tussen de experimentele conditie en de controle- of partiële conditie. Het effect van de controlevariabelen leeftijd en sekse was niet significant gerelateerd aan de afhankelijke variabele motivatie. Conclusie en discussie: Jeugdigen in de partiële conditie lijken meer gemotiveerd dan jeugdigen in de controle- en experimentele conditie. Er worden verklaringen aangedragen voor deze conclusie en aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek.