View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Geloofwaardigheid van eWOM: de rol van praktische ervaring en sweepstakes op online reviews.

        Thumbnail
        View/Open
        Esveldt, D. (2016). Geloofwaardigheid van eWOM - De rol van praktische ervaring en sweepstakes op online reviews..pdf (848.2Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Esveldt, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is de geloofwaardigheid van eWOM (elektronische mond-tot-mond communicatie) onderzocht, in het specifiek online reviews. Consumenten krijgen namelijk door middel van het internet steeds meer mogelijkheden om meningen over bepaalde producten met elkaar te delen door middel van online reviews. Een consument kan zich echter zorgen maken over de geloofwaardigheid van dit soort reviews aangezien de consument vaak niet weet wie de reviewer (in het echt) is. De besproken literatuur toont aan dat de geloofwaardigheid van een bron bepaald wordt door vier factoren (op het laagste niveau), namelijk: expertise, ervaring, belangeloosheid en oprechtheid. Wanneer een reviewer meer ervaring met een product heeft (praktische ervaring), is er een mogelijkheid dat deze reviewer een hogere waargenomen ervaring bij de consument opwekt. Bedrijven kunnen mogelijk invloed hebben op de waargenomen belangeloosheid door sweepstakes als promotiemiddelen voor hun producten. Een sweepstake is een promotiemiddel waarbij een consument kans maakt op een bepaalde prijs door bijvoorbeeld een productreview te schrijven. In deze studie is door middel van een experiment onderzocht of praktische ervaring en sweepstakes effect hebben op de factoren die de geloofwaardigheid van een online review over hardloopschoenen bepalen. Uit dit experiment blijkt dat zowel praktische ervaring als sweepstakes effect hebben op de factoren die de geloofwaardigheid van online reviews bepalen. Een interactie tussen praktische ervaring en sweepstakes bleef uit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28104
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo