View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Individuele Verschilfactoren op Zinsverwerking bij Eentalige Kinderen van 5 en 6 Jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Assenbergh, DNTvan-3872211 en Hassing, LJG-5620384 en Kool, TH-5619955 en Trouwborst, HAM-3989755.pdf (386.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Assenbergh, D.N.T. van
        Hassing, L.J.G.
        Kool, T.H.
        Trouwborst, H.A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding. Een zinsherhaaltaak, waarmee zinsverwerking wordt gemeten, wordt gezien als een belangrijke indicator voor het onderkennen van een taalontwikkelingsstoornis. Het is dan ook van belang dat er verder onderzoek wordt verricht naar de rol van individuele verschilfactoren op zinsverwerking. De onderzoeksvraag van het huidige onderzoek luidt dan ook: Welke factoren bepalen individuele variatie in de zinsverwerking, gemeten met zinsherhaaltaken, van normaal ontwikkelende, eentalige kinderen van 5 en 6 jaar? Er wordt verwacht dat bij de toename van leeftijd een toename te zien is in de scores op de zinsherhaaltaken. Daarnaast wordt verwacht dat Sociaal Economische Status positief gerelateerd zal zijn aan zinsverwerking. Ook wordt verwacht dat meisjes beter presteren op zinsherhaaltaken dan jongens. Wat betreft de factor geboortevolgorde wordt verwacht dat er een verband is tussen geboortevolgorde en zinsverwerking. Methode. In deze studie zijn 74 eentalige, normaal ontwikkelende Nederlandse kinderen van 5 en 6 jaar onderzocht. Om de zinsverwerking bij hen te meten zijn twee zinsherhaaltaken afgenomen: de School-Age Sentence Imitation Test-NL en de Taaltest Alle Kinderen Zinsvorming. Resultaten. Bij toename van de leeftijd is een significante toename in resultaten op de School-Age Sentence Imitation Test-NL te zien. Er blijkt ook een significante relatie te zijn tussen Sociaal Economische Status en de Taaltest Alle Kinderen Zinsvorming. Er zijn geen significante invloeden gevonden van sekse en geboortevolgorde. Conclusie. De factoren leeftijd en Sociaal Economische Status blijken van invloed te zijn op de zinsverwerking. De factoren sekse en geboortevolgorde blijken echter niet van invloed te zijn op de zinsverwerking.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28055
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo