View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vertrouwen. Vertrouwen in voedselveiligheid in China na het melamine schandaal.

        Thumbnail
        View/Open
        LASIV-Vertrouwen na voedselschandaal.pdf (548.2Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Vlastuin, H.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De voorwaarden voor vertrouwen na het melamine schandaal worden als volgt geformuleerd. De Chinese overheid beperkt zich tot het garanderen van de minimale verantwoordelijkheid en niet meer tot volledige garantie van veilige melk, want het vertrouwen dat hiermee werd gewekt was onterecht omdat het niet kon worden waargemaakt. Daarom moet de overheid de consument vrijheid geven tot informatie en vereniging. De overheid kan niet als confuciaanse vader meer waken over zijn onderdanen, vandaar dat de consument deze vrijheid nodig heeft. De Chinese melkindustrie moet zijn ideële verantwoordelijkheid nemen en is dus intrinsiek gemotiveerd voor de consument. Dit houdt onder andere in dat het kwaliteitsmanagement wordt geoptimaliseerd. Daarna verleent de melkindustrie transparant de informatie over de beslissingen die zijn gemaakt, zowel over waarden als over verwachtingen. Ook betrekt de melkindustrie de consument in zijn beslissingen. De consument is gelijkwaardig aan de melkindustrie en mag daarom zijn wensen en verwachtingen uiten in een raad en de intrinsiek gemotiveerde melkindustrie committeert zich aan de uitkomsten hiervan.De Chinese consument krijgt informatie en vrijheid en kan op basis hiervan overgaan tot vertrouwen. Tegelijkertijd reproduceert de consument vertrouwen in sociale relaties, maar blijft zichzelf altijd afvragen of dit vertrouwen terecht is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27976
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo