dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Heeren, W.F.L | |
dc.contributor.author | Fayt, C.J.E. | |
dc.date.accessioned | 2017-10-28T17:01:05Z | |
dc.date.available | 2017-10-28T17:01:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27972 | |
dc.description.abstract | Uit de literatuur is bekend dat er een leerprobleem bestaat om een /h/ te leren voor Belgisch-Franstalige L2-leerders van het Nederlands. In dit verslag werd onderzocht of het toepassen van de Franse liaison/élision op het Nederlands van invloed zou kunnen zijn op het voorkomen van [h]’s in het Nederlands van Belgisch-Franstalige leerlingen die deze taal op de middelbare school leren. Een geval waar liaison/élision toegepast zou worden, zou minder gunstig kunnen zijn voor een [h] dan een context waar dat niet kan omdat /h/ in competitie is met een ander foneem voor de onsetpositie waar /h/ hoort. Ook werd gekeken of minimale paren daar ook van invloed zouden kunnen zijn. In een dergelijke context zouden de leerlingen vaker een [h] realiseren omdat de monitoring hoger is en dat de /h/ voor een verschil in betekenis zorgt. Het bleek dat in contexten waarin de liaison mogelijk is, vaker een [h] te horen was en dat er vaker een [h] gerealiseerd werd met minimale paren. De productie van de /h/ werd bovendien beïnvloed door de volgorde van de paren, h-woord achteraan blijkt gunstiger. Dit veronderstelt een invloed van de graad van monitoring. Er werd geen significant verschil in de productie van /h/ gevonden tussen de groepen van de beginners en de meer gevorderde groepen. Het blijkt dat er gunstigere en minder gunstige contexten bestaan voor het realiseren van een [h] in het Nederlands voor Belgisch-Franstalige leerlingen die Nederlands hebben als eerste vreemde taal op de middelbare school. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1080254 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van liaison/élision-contexten, van minimale paren en van monitoring op het voorkomen van [h]’s in het Nederlands van Belgisch-Franstalige leerlingen. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Second language acquisition, Nederlands, Dutch, taalonderwijs, fonetiek, uitspraak | |
dc.subject.courseuu | Taalwetenschap | |