Emotionele gezichtsherkenning en interpretatie bij sociaal competente en sociaal teruggetrokken kinderen.
Summary
Samenvatting: In dit onderzoek is onderzocht wat de rol van leeftijd en sekse is bij sociaal competente en sociaal teruggetrokken kinderen, in het herkennen en interpreteren van emotionele gezichtsexpressies. Hiernaast is onderzocht of er verschillen bestaan binnen de groep sociaal teruggetrokken kinderen, bestaande uit drie typen kinderen: angstig depressief, angstig teruggetrokken en afgewezen teruggetrokken. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 322 basisschoolleerlingen uit de groepen 5, 6, 7 en 8 in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar. Conform de verwachtingen toont dit onderzoek aan dat, in laag intense gezichtsexpressies, meisjes een hogere intensiteit van verdriet waarnemen dan jongens. Een verrassend en onverwacht resultaat is dat, in laag intense gezichtsexpressies, meisjes een lagere intensiteit van blijdschap waarnemen dan jongens. Verder blijkt dat, in laag intense gezichtsexpressies, jongere sociaal teruggetrokken kinderen een hogere intensiteit van boosheid en verdriet waarnemen dan jongere sociaal competente kinderen. Oudere sociaal competente kinderen nemen hierentegen, in laag intense gezichtsexpressies, juist een hogere intensiteit van boosheid en verdriet waar dan oudere sociaal teruggetrokken kinderen. Daarnaast komt conform de verwachting naar voren dat, in laag intense gezichtsexpressies, oudere kinderen een lagere intensiteit van blijdschap waarnemen dan jongere kinderen. Ten slotte blijkt dat binnen de groep sociaal teruggetrokken kinderen, in laag intense gezichtsexpressies, angstig depressieve en angstig teruggetrokken kinderen een hogere intensiteit van angst waarnemen dan afgewezen teruggetrokken kinderen. Geconcludeerd wordt dat er enkele verschillen bestaan in leeftijd en sekse bij sociaal competente en sociaal teruggetrokken kinderen met betrekking tot het waarnemen van emoties in laag intense gezichtsexpressies. Hiernaast bestaan er binnen de groep sociaal teruggetrokken kinderen verschillen met betrekking tot het waarnemen van angst in laag intense gezichtsexpressies. De gevolgen van deze resultaten zullen besproken worden.