De invloed van verschillende vormen van teruggetrokken gedrag op de intensiteit waarmee kinderen emoties in gezichtsexpressies decoderen.
Summary
Deze exploratieve studie heeft als doel meer duidelijkheid te krijgen over verbanden tussen de verschillende vormen van teruggetrokken gedrag, depressiviteit en de intensiteit waarmee verschillende emoties in waargenomen gezichtsexpressies gedecodeerd worden, bij kinderen in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar oud. 286 kinderen tussen de acht en twaalf jaar zijn op school klassikaal aan de hand van drie meetinstrumenten getest. Er is gebruik gemaakt van de Children’s Depression Inventory, om de zelfgerapporteerde depressieve klachten te meten, er is gebruik gemaakt van de Revised ClassPlay om na te gaan hoe kinderen elkaar beoordelen op het gebied van sociale competenties. Tot slot hebben de kinderen een Nonverbale EmotieRecognitietaak uitgevoerd, die meet welke intensiteit kinderen aan verschillende emoties in gezichtsexpressies toekennen. Multiple hiërarchische regressie heeft meerdere significante verbanden laten zien tussen de vormen van teruggetrokken gedrag en emotiedecoderen. De verschillende vormen van teruggetrokken gedrag lijken vooral een voorspellende waarde te hebben voor het emotiedecoderen in neutrale expressies. Een belangrijk resultaat is dat naarmate kinderen hoger scoren op sociaal angstig gedrag zij een lagere intensiteit toekennen aan de emotie boos in neutrale gezichtsexpressies. Naarmate kinderen hoger scoren op actief geïsoleerd gedrag, kennen zij de emoties verdrietig en angstig een lagere intensiteit toe in neutrale gezichtsexpressies. Hoewel er een aantal significante resultaten zijn gevonden zijn er ook een aantal kanttekeningen bij dit onderzoek te plaatsen op het gebied van methodologische opzet. Het is aan te bevelen vervolgonderzoek te doen om met grotere zekerheid uitspraken te kunnen doen.