View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        HET BEOORDELEN VAN SPREEK- GESPREKSVAARDIGHEID IN DE MODERNE VREEMDE TALEN IN DE BOVENBOUW

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel PGO 2009.doc (151.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Haynes, R.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het beoordelen van spreek- gespreksvaardigheid kan een complexe en uitdagende taak zijn voor (vooral beginnende) docenten Moderne Vreemde Talen. Op welke criteria moet men precies letten? Hoe kan men zo betrouwbaar mogelijk een gesprek of monoloog beoordelen? In dit artikel wordt een onderzoek naar het beoordelen van spreek- gespreksvaardigheid in de Moderne Vreemde Talen in de bovenbouw van HAVO/ VWO beschreven. Beoordelen (vooral ervaren) docenten gespreksvaardigheid op intuïtie of gebruiken ze een beoordelingsformulier? Naast het perspectief van de docenten is er voor gekozen om ook het perspectief van de leerlingen erbij te betrekken. Wordt het gevoel van taalbeheersing van de leerlingen ondersteund en bevorderd door de verschillende beoordelingsmanieren die door docenten worden gebruikt? Tijdens het onderzoek werden naast het raadplegen van literatuur ook docenten Frans, Spaans, Engels en Duits die lesgeven in de bovenbouw HAVO/ VWO en bovenbouw leerlingen die deze talen hebben geënquêteerd. De meerderheid van de docenten geeft aan dat ze daadwerkelijk gebruik maken van beoordelingsformulieren. De leerlingen geven aan dat ze het leerzaam vinden om feedback te krijgen vooral aan de hand van beoordelingsformulieren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2792
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo