View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leeftijdsverschil in Executieve Functies bij Kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bosheide, MEvan-4273001 en Schut, ML-4286308.pdf (349.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Bosheide, M.E. van
        Schut, M.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De voorschoolse periode is een sensitieve periode voor de ontwikkeling van de executieve functies. Echter, het meeste onderzoek naar executieve functies is gericht op kinderen van schoolleeftijd. Voorgaand onderzoek liet zien dat leeftijd samenhing met executieve functies van kinderen van schoolleeftijd. Echter, over de rol van leeftijd in executieve functies van kleuters is weinig bekend. Het doel van deze studie was daarom om de rol van leeftijd in de ontwikkeling van executieve functies bij kleuters te onderzoeken. 235 kleuters zijn getest op werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en inhibitie. Uit analyses blijkt dat de executieve functies van vierjarige, vijfjarige en zesjarige kleuters verschillen. Naarmate kleuters ouder worden, scoren zij hoger op executieve functietaken. Bevindingen kunnen worden gebruikt om nieuwe instrumenten te ontwikkelen die executieve functies van kleuters meten. Nieuwe meetinstrumenten die specifiek zijn ontwikkeld voor kleuters kunnen problemen in executieve functies van kleuters vroegtijdig identificeren waardoor latere gedragsproblemen voorkomen kunnen worden door deze kleuters een executieve functietraining te laten volgen. Toekomstig onderzoek moet zich richten op het uitbreiden van de leeftijdsgroep om een beter beeld te krijgen van de ontwikkeling van executieve functies in de kindertijd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27917
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo