Licht Verstandelijk Beperkt en Ontwikkelingskansen in het kader van Sociale Mediawijsheid. Een pedagogische verdieping
Summary
Handelingsverlegenheid omtrent mediaopvoeding bij (professionele) opvoeders vormt een breed maatschappelijk probleem. Met name voor de kwetsbare doelgroep met een LVB bestaan er nauwelijks wetenschappelijk onderbouwde handvatten. Ook de weinige interventies missen een gegronde visie vanuit overkoepelend beleid omtrent mediawijsheid. In deze studie is gekeken in hoeverre (sociale) mediagebruik van LVB-kinderen tussen de 8 en 12 zou kunnen bijdragen aan ontwikkelingskansen en mediawijsheid. Door kennis van inhoudelijke problematiek en ontwikkelmogelijkheden bij de LVB-doelgroep kan toekomstig mediabeleid worden onderbouwd. Data zijn verzameld middels semigestructureerde interviews op een cluster 3 school met drie participantengroepen, namelijk professionals (N=7), ouders (N=6) en LVB-kinderen (N=6). Uit de resultaten blijkt dat ouders en professionals zich met name richten op bescherming door vermijding, in plaats van een preventief gesprek over mediawijsheid. Daarnaast onderschatten ouders en professionals de mate van een besef bij een LVB-kind. Inhoudelijke problematiek uit zich bij deze kinderen in online groepsgesprekken waarbij mogelijkheden bestaan op alle ontwikkelingsgebieden, met name door het visuele aspect van media. Vervolgonderzoek en mediabeleid moeten dan ook beginnen bij aansluiting op de online belevingswereld van kinderen met een LVB, met een gedifferentieerde aanspreektoon en een samenwerking tussen school en opvoeders om mediawijsheid te vergroten.