View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen culturele diversiteit binnen teams en constructief conflict bij teamleren

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Visser.docx (181.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Vissers, R.J.C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de relatie onderzocht tussen culturele diversiteit in werkteams en de mate van constructief conflict. Het onderzoeken van het functioneren van cultureel diverse teams is zinvol in een tijd van toegenomen globalisering en migratie, waardoor er sprake is van veel culturele diversiteit binnen organisaties. Uit de literatuur blijkt dat constructief conflict vaak voorkomt in diverse teams, maar dat dit nog niet onderzocht is voor cultureel diverse teams. Open-mindedness en psychologische veiligheid lijken hiernaast van invloed te zijn op het optreden van constructief conflict binnen diverse teams. Deze twee variabelen zijn daarom als moderatoren opgenomen in de analyse. Door middel van een vragenlijst zijn 117 personen bevraagd die werkzaam zijn in teams waarbinnen op minimaal mbo-4 denkniveau wordt gewerkt. Hierna is de moderatieanalyse PROCESS uitgevoerd om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag: In hoeverre is culturele diversiteit in teams gerelateerd aan constructief conflict en hebben psychologische veiligheid en open-mindedness een versterkend effect op deze relatie? Er is geen significante relatie gevonden tussen culturele diversiteit en constructief conflict en er waren ook geen moderatie-effecten te zien. Wel is de relatie tussen open-mindedness en psychologische veiligheid op constructief conflict bevestigd. Er wordt aangeraden aanvullend kwantitatief en kwalitatief onderzoek te doen om dit verband op grotere schaal te onderzoeken en om de resultaten beter te kunnen interpreteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27799
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo