Past Passend Onderwijs volgens leerkrachten voor leerlingen met ADHD?
Summary
Doel In dit kwalitatieve onderzoek is eerst onderzocht wat de attitude van leerkrachten, allen werkend in het reguliere onderwijs, is ten aanzien van Passend Onderwijs voor leerlingen met ADHD. Daaropvolgend is onderzocht hoe deze leerkrachtattitude beïnvloed wordt door de volgende factoren: lesgeefervaring, zorgcapaciteit, scholing en ondersteuning van leerkrachten en de ernst van de gedragsproblemen van leerlingen met ADHD.
Methode De data zijn verzameld door semi-gestructureerde interviews uit te voeren onder twaalf basisschoolleerkrachten uit het regulier onderwijs. De data zijn geanalyseerd met de analysetechniek ‘template analysis’. Deze techniek wordt geschikt geacht voor de analyse van tekstuele data voortgekomen uit individuele interviews. In dit onderzoek is de analysetechniek gebruikt voor het ontdekken van onderliggende redenen voor de attitude en acties van respondenten (Brooks & King, 2012; King, 1998).
Resultaten Of Passend Onderwijs voor leerlingen met ADHD in het regulier onderwijs gerealiseerd kan worden, is volgens de meeste respondenten afhankelijk van verschillende factoren, onder andere van de ernst van de gedragsproblemen van leerlingen met ADHD. Tevens roept het realiseren van Passend Onderwijs voor deze leerlingen bij de helft van de respondenten zowel positieve als negatieve gevoelens op. Daarnaast geeft de helft van de respondenten aan dat zij voor het realiseren van Passend Onderwijs bereid zijn zo veel te doen als zij zelf mogelijk achten binnen hun beschikbare tijd en mogelijkheden.
Daarop aansluitend is gebleken hoe de attitude van de respondenten ten aanzien van Passend Onderwijs positief beïnvloed wordt door de factoren: (les)geefervaring, zorgcapaciteit, scholing en ondersteuning. Ook is gebleken hoe hun attitude negatief beïnvloed wordt door de factoren: ernst van de gedragsproblemen van leerlingen met ADHD, zorgcapaciteit en ondersteuning.
Conclusie/Discussie De respondenten hebben een overwegend neutrale attitude ten aanzien van Passend Onderwijs voor leerlingen met ADHD. Deze attitude wordt door allerlei factoren op verschillende manieren beïnvloed.
Mogelijke verklaringen voor de bevindingen worden bediscussieerd en verdere implicaties worden gegeven voor het beïnvloeden van de leerkrachtattitude bij het realiseren van Passend Onderwijs.