De Mediatie van Self-efficacy en Team-efficacy op de Samenhang tussen Transformationeel Leiderschap en Teamleren.
Summary
Uit onderzoek is gebleken dat leerlingresultaten verhoogt worden door het teamleren van leerkrachten Dit teamleren wordt positief beïnvloed door het leiderschap van de directeur binnen de school. Het effect van de afzonderlijke variabelen transformationeel leiderschap, een mensgerichte leiderschapsvorm, self-efficacy, het vertrouwen in eigen kwaliteiten en team-efficacy, het vertrouwen op de capaciteiten van je team, op de onafhankelijke variabele teamleren is reeds onderzocht. Het doel van dit kwantitatieve survey onderzoek is om binnen het basisonderwijs te onderzoeken of er mediaties plaats vinden van self-efficacy en team-efficacy op het verband tussen transformationeel leiderschap en teamleren. De variabelen en de bijbehorende sub-schalen uitgewerkt en samengevoegd in een vragenlijst. De ontstane vragenlijst is digitaal afgenomen onder 112 basisschoolleerkrachten waarna de data is geanalyseerd door middel van een mediatie-analyse in SPSS met behulp van de add-on ‘Process’. Uit de resultaten blijkt dat team-efficacy voor een van de drie componenten van transformationeel leiderschap gevallen geldt als een mediator. Ten eerste als gedeeltelijke mediator in de relatie tussen het construct ‘Intellectuele stimulatie’ van transformationeel leiderschap en het construct ‘Informatie verwerken’ van teamleren. Daarnaast als volledige mediator in de relatie tussen het construct ‘Intellectuele stimulatie’ van transformationeel leiderschap en het construct ‘Informatie opslag’ van teamleren. Self-efficacy komt in geen van de gevallen naar voren als mediërende variabele. Transformationele leiders die teamleren willen versterken kunnen teamleden uitdagen om een creatieve bijdrage te leveren en de hier bij behorende risico’s aanvaarden. Dit zal de team-efficacy en daarmee het teamleren verhogen.