Teamleren en het individu. Een onderzoek naar de invloed van individuele kenmerken van teamleden op de perceptie van teamleren.
Summary
Organisaties tonen steeds meer interesse voor teamleren, omdat dit cruciaal is voor het leren en innoveren van de organisatie. In onderzoek naar teamleren is nog maar beperkte aandacht geweest voor de individuele teamleden. Dit onderzoek richt zich op kenmerken van individuen werkzaam in een team. Er is onderzocht in welke mate de motivatie om te leren, self-efficacy en leerdoeloriëntatie van een teamlid samenhangen met de perceptie van teamleren. Teamleren is gemeten door de teamleeractiviteiten boundary crossing, informatieverwerking en informatieopslag. Het gaat om een kwantitatief onderzoek, waarin gebruik is gemaakt van een vragenlijst om alle constructen te meten. Het onderzoek is uitgevoerd bij 120 werkenden, afkomstig uit 79 teams. Uit het onderzoek bleek dat self-efficacy positief samenhangt met de activiteiten informatieverwerking en informatieopslag. Motivatie om te leren toonde een positieve relatie met boundary crossing. Geconcludeerd kan worden dat de kenmerken self-efficacy en motivatie om te leren twee belangrijke factoren zijn in het verklaren van de mate van teamleren.