Een experiment over leren mentaliseren. De invloed van mentaliseren op de atttiude ten opzichte van vluchtelingen.
Summary
In dit onderzoek is middels een experiment geprobeerd de deelnemers beter te leren mentaliseren, wat een verdergaande vorm van empathie is, met behulp van elementen uit de game en lesmethode die ontwikkeld worden bij mijn stagebedrijf Games for Health. Vervolgens is getest of het verbeteren van mentaliseren, via het empatisch vermogen, ook de attitude ten opzichte van anderen kan veranderen. Dit is gedaan aan de hand van een casestudy over de attitude ten opzichte van vluchtelingen. Dit onderwerp is benaderd vanuit de sociale-identiteitstheorie waarbij drie verschillende identiteiten zijn meegenomen: de Nederlandse identiteit, de Europese identiteit en de menselijke identiteit.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de experimentele treatment geen aantoonbaar effect heeft gehad. Empathie en de identificatie met de menselijke identiteit blijken positief samen te hangen met de attitude ten opzichte van vluchtelingen. De hypothesen over de Nederlandse en Europese identiteit kunnen niet (geheel) bevestigd worden. Ook de samenhang tussen empathie en de menselijke identiteit wordt niet gevonden.