Het effect van een taalaccent in een videovoorbeeld op de visuele aandacht van lerende
Summary
Het ontwikkelen van kennis, oftewel leren, kan door middel van voorbeelden. Leren van voorbeelden is binnen een grote range van taken en contexten effectief en kan in verschillende vormen voorkomen, bijvoorbeeld middels video modeling examples. Dit houdt in dat een model in een video uitlegt en voordoet hoe je een taak moet uitvoeren. Deze video’s kunnen helpen bij het effectief oplossen van een probleem of het verkrijgen van nieuwe vaardigheden. Bij het vormgeven van deze video’s worden diverse keuzes gemaakt die het leereffect kunnen beïnvloeden. In het huidige onderzoek staat het accent van een model centraal. Om het mogelijke effect van het accent van een model op de lerende te meten, wordt gekeken naar visuele aandacht, leeruitkomsten, mental effort en kwaliteit van de uitleg. Leerlingen uit groep 8 binnen de regio Utrecht werden ingedeeld in twee groepen, de controlegroep (geen accent) en een experimentele groep (Limburgs accent). Beide groepen maakten de waterkan taak, waarbij water verdeeld moest worden tot een doel bereikt was. In dit onderzoek wordt verondersteld dat accent van invloed is op: de identificatie tussen het model en lerende, de stereotypering, de visuele aandacht en de moeite die het kost om de uitleg te begrijpen. Er zijn geen effecten gevonden van een accent op de leeruitkomsten en visuele aandacht van de lerende. Volgens dit onderzoek hoeven ontwerpers van videovoorbeelden geen rekening te houden met het kiezen van een model op basis van een accent, aangezien dit geen effect heeft op de leeruitkomsten en visuele aandacht van de lerende.