Optimizing Person Centered Care A descriptive multiple case-study of the interaction-process between the older person and the home-healthcare nurse during the identification of care-needs
Summary
English Abstract
TITLE
Optimizing Person-Centred Care
A descriptive multiple case-study of the interaction-process between the older person and the home-healthcare nurse during identification of care-needs.
BACKGROUND
Older persons in healthcare situations seldom express directly important personal topics; they give cues or signals instead. Home-healthcare nurses should be attentive to these cues in order to be able to deliver care that is respectful and individualized: person-centred care.
AIM AND RESEARCH QUESTION
This paper describes client- nurse interaction in home-healthcare with a view to optimize effective communication and consequently quality of care. Research question:
‘How does the interaction-process between the older person with a chronic disease and the home-healthcare nurse develop during the identification of care-needs?’
METHOD
In this multiple case-study, conducted from January to May 2014, three client-nurse consultations in the clients’ homes were observed. They were videotaped and analysed for cue-giving and responding behaviour. Afterwards, respondents were interviewed separately and care-plans were reviewed. Three case-reports gave insight in the big picture and facilitated within and across-case analysis.
RESULTS
This study describes the client-nurse interaction-processes. Using the concept of cue-giving and responding as an analytical grid, it provides an empirically based insight in how clients and home-healthcare nurses influence each other in that process.
CONCLUSION
Home-healthcare nurses have adequate cue-responding skills. They acknowledge and explore cues, which in turn aids them to identify resources and individual care-needs. The concept contributes to the understanding of client-nurse behaviour during consultations in clients’ homes and it enables home-healthcare professionals to deliver quality, person-centred, home-healthcare.
RECOMMENDATIONS
Using videotaped consultations (simulated or real) the concept of cue-responding can be of assistance in peer appraisals of professional behaviour. Follow-up research must focus on the relationship between cue-responding behaviour and hidden system-related goals that nurses pursue.
Nederlandse samenvatting
TITEL
Optimalisering van Persoonsgerichte Zorg:
Een multiple-case studie die het interactieproces beschrijft tussen de oudere zorgvrager en de wijkverpleegkundige tijdens het inventariseren van zorgbehoeften.
ACHTERGROND
Zelden uiten oudere zorgvragers voor hen belangrijke onderwerpen rechtstreeks; ze geven hints of signalen. Om zorg te kunnen geven die respectvol is en die past bij de uniciteit van een persoon, zullen wijkverpleegkundigen alert moeten zijn op deze hints.
DOEL EN ONDERZOEKSVRAAG
Dit artikel beschrijft het interactieproces tussen client en wijkverpleegkundige, met als doel het optimaliseren van effectieve communicatie en kwaliteit van zorg. Onderzoeksvraag:
‘Hoe verloopt het interactieproces tussen de oudere zorgvrager en de wijkverpleegkundige tijdens het inventariseren van zorgbehoeften?’
METHODE
In deze multiple case-study, uitgevoerd van januari tot mei 2014, werden drie klant-verpleegkundige consulten bij de klant thuis geobserveerd. Ze werden op video opgenomen en geanalyseerd met behulp van het concept ‘cue- giving- en responding’. Natijd werden de respondenten apart geïnterviewd en werden de zorgplannen geanalyseerd. Drie case-rapporten gaven inzicht in het totaal plaatje en werden ook gebruikt voor de within-case en across-case analyses.
RESULTATEN
Dit onderzoek beschrijft interactieprocessen tussen client en wijkverpleegkundige. Met behulp van het concept cue-giving- en responding geeft het inzicht in hoe cliënten en wijkverpleegkundigen elkaar in dat proces beïnvloeden.
CONCLUSIE
Wijkverpleegkundigen hebben adequate cue-responding vaardigheden. Ze erkennen en onderzoeken hints, zodat ze krachbronnen en zorgvragen ontdekken. Het concept draagt bij aan de kennisontwikkeling omtrent client-en verpleegkundig gedrag in de thuiszorgcontext. Dit stelt thuiszorg-professionals in staat kwalitatief goede, persoonsgerichte thuiszorg te leveren.
AANBEVELINGEN
Bij intercollegiale toetsing van gedrag door middel van videotapes van echte- of gesimuleerde client-gesprekken, kan het cue-responding concept behulpzaam zijn. Vervolgonderzoek zal zich moeten richten op de relatie tussen cue-responding gedrag en het nastreven van verborgen doelen door verpleegkundigen, die gerelateerd zijn aan zorgsystemen en zorgmodellen.