Ervaringen met Sociale Mediagebruik van Jongeren met Leer- en Gedragsproblemen in Turbulente Stadia van de Sociaal Cognitieve Ontwikkeling
Summary
Dit kwalitatieve onderzoek beschrijft de resultaten van een studie naar de ervaringen met sociale mediagebruik van jongeren met leer- en gedragsproblemen bij een scholengemeenschap in Oost-Nederland. Onder sociale media wordt verstaan het gebruik van online communicatiemiddelen zoals Facebook en Whatsapp. Naar de ervaringen met sociale media van jongeren met leer- en gedragsproblemen in turbulente stadia van de sociaal cognitieve ontwikkeling is nog nauwelijks onderzoek gedaan. In dit kwalitatieve, beschrijvende onderzoek wordt daarom deze groep belicht. Uitkomsten kunnen de schoolinstelling helpen om vanuit de onderwijstaak de beslissing te maken om sociale media te remmen of juist te stimuleren. Ook kan inzicht in de ervaringen met sociale mediagebruik van jongeren met leer- en gedragsproblemen de mentoren handvatten geven om in een vroeg stadium eventuele incidenten te signaleren. Als vooronderzoek is bij alle derdejaars jongeren (N=44) van een scholengemeenschap in Oost-Nederland een gespreksmodel afgenomen, bestaande uit 32 stellingen over 16 functies waarop sociale media invloed zou kunnen hebben. De stellingen die jongeren het meest van toepassing vonden zijn in een interview dieper uitgevraagd. De interviews zijn afgenomen onder jongeren (N=8) en mentoren (N=4). De geïnterviewde jongeren ervoeren een positieve bijdrage van sociale mediagebruik. Zij gaven aan dat onlinecommunicatie het hen mogelijk maakt om het gedrag beter te reguleren door meer tijd om na te denken voordat zij reageren, steun en het wegvallen van non-verbaalgedrag. Hierdoor durfden de jongeren meer over zichzelf te onthullen en ervoeren zij online steun van leeftijdsgenoten. Door deze manier van communiceren werd een meer intieme vriendschap ervaren.