Gezocht: Cultuuroptimisten. Een onderzoek naar de positionering van cultureel intermediair We Are Public.
Summary
In de jaren ’80 definieert Bourdieu hen die bemiddelen tussen cultuurproduct en consument en betrokken zijn bij ‘’the production and circulation of symbolic goods and services’’ als culturele intermediairs. Culturele intermediairs onderscheiden zich door hun expertise en ‘’the ability to curate information, styles and fashions.’’ Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor de ‘‘construction of value and framing of encounters with cultural goods.’’ In deze scriptie benader ik cultuurplatform We Are Public als cultureel intermediair en onderzoek ik middels een tekstuele en visuele analyse hoe ze zich positioneert als organisatie binnen het culturele veld. Aan de hand van een analyse van de website en het beeldmateriaal van drie campagnes toon ik aan dat ze zich positioneert als cultureel intermediair door aan de productiekant culturele programma’s te cureren en aan de consumptiekant door een publiek van cultuuroptimisten te creëren. Door middel van symbolische productie stimuleert ze cultuurconsumptie en geeft ze waarde en betekenis aan het lidmaatschap, waarmee ze haar eigen positie legitimeert, maar waardoor ook betoogd zou kunnen worden dat ze de kloof tussen productie en consumptie eerder reproduceert dan overbrugt. bv