Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeuzelaar, Andrea
dc.contributor.authorBaal, M.C.C. van
dc.date.accessioned2017-09-18T17:03:32Z
dc.date.available2017-09-18T17:03:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27651
dc.description.abstractIn deze scriptie geef ik antwoord op de vraag: “Welk perspectief op pedofilie wordt er in de documentaire LOUIS THEROUX: A PLACE FOR PAEDOPHILES geconstrueerd?” Om dit te onderzoeken maak ik gebruik van de theorie van Nichols over het gebruik van retorica in de documentairefilm. Volgens Nichols heeft iedere documentaire zijn eigen voice, waarmee de documentaire een perspectief biedt op het subject. Ik voer in dit onderzoek een retorische analyse uit. Hierbij richt ik me op 4 departementen die Nichols noemt: Invention, arrangement, delivery en style. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de representatie van de pedofiel in de media eenzijdig en negatief is. Hierdoor wordt er een bijdrage geleverd aan een morele paniek in de samenleving. De fictiefilm benadrukt echter de menselijke kanten en laat zien dat hij meer is dan alleen een pedofiel. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de representatie in de non-fictiefilm. Met dit onderzoek wil ik zodoende een bijdrage leveren aan dit debat. Uit het onderzoek blijkt dat de representatie in grote lijnen strookt met de representatie die de media veelal biedt. De pedofiel wordt in deze documentaire gerepresenteerd als onbetrouwbaar, eng en gevaarlijk. Dit draagt bij aan een ‘wij versus zij’-discours. De pedofiel wordt hierdoor neergezet als de Ander en een bedreiging voor de samenleving. Zo draagt deze documentaire bij aan de morele paniek in de samenleving. Er zijn echter enkele elementen waardoor dit negatieve beeld wordt genuanceerd. De documentaire laat ruimte voor de menselijke kant van de pedofiel, iemand die wil en wellicht zelfs kan veranderen in een normale burger, iemand die wij wel als buurman willen hebben. Doordat deze representatie zowel positieve als negatieve belichting kent, staat de representatie van de documentairefilm op zichzelf als de representatie van iemand die van nature een slecht persoon is, maar echter wel een menselijk is. Er wordt hierdoor benadrukt dat wij als samenleving eerder dan hen buiten de samenleving zetten, het gesprek moeten aangaan met en over pedofilie om zo het probleem eventueel op te lossen. Voor een vervolgonderzoek zou het interessant zijn om meerdere documentaires te analyseren om zo een gedegen bijdrage te leveren aan het debat. Ook zou het interessant zijn om de representatie in documentairefilms uit verschillende landen te vergelijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1354917
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe representatie van pedofile: een retorische analyse van de documentaire LOUIS THEROUX: A PLACE FOR PAEDOPHILES
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDocumentaire, representatie, retorica, Nichols
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record