Het effect van gepersonaliseerde verhaalsommen op prestatie bij zwakke en sterke rekenaars.
Summary
Achtergrond. Verschillende onderzoeken laten zien dat er een relatie bestaat tussen het personaliseren van leerstof en de prestatie van leerlingen. In huidig onderzoek werd gekeken naar het effect van het personaliseren van verhaalsommen op prestatie. Hierin werd tevens gekeken of leerlingen met een zwakke rekenvaardigheid meer profiteren van de personalisatie dan leerlingen met een hoge rekenvaardigheid. Methode. Er hebben 156 Nederlandse leerlingen uit groep acht deelgenomen. De schaalscore op de Cito rekenen van iedere leerling is verkregen via de desbetreffende leerkracht. De leerlingen hebben een interesselijst ingevuld om hun interesses te bepalen. Tevens hebben de leerlingen twee werkgeheugen taken uitgevoerd, namelijk het Apenspel en het Leeuwenspel. De leerlingen werden willekeurig verdeeld in twee condities door middel van een matchingsprocedure. De gepersonaliseerde conditie kreeg een rekenboekje op basis van de eigen naam en de interesses en de controleconditie kreeg een standaard rekenboekje. Het rekenboekje bestond uit acht woordproblemen. Een variantieanalyse is uitgevoerd om de prestaties van leerlingen op de verhaalsommen tussen de condities te vergelijken en tevens om het interactie-effect met rekenvaardigheid te onderzoeken. Resultaten. Middels een ANOVA is gebleken dat leerlingen die gepersonaliseerde verhaalsommen kregen, niet hoger
scoorden dan leerlingen die niet-gepersonaliseerde verhaalsommen kregen. Tevens bleken leerlingen met een zwakke rekenvaardigheid niet meer te profiteren van gepersonaliseerde verhaalsommen dan leerlingen met een hoge rekenvaardigheid. Conclusie. Er is geen effect gevonden van het personaliseren van verhaalsommen op de prestatie bij Nederlandse leerlingen uit groep 8. Eveneens profiteerden zwakke rekenaars niet meer van het personaliseren dan sterke rekenaars.