The Use of Active Learning in Kenyan Education: A Qualitative Study of Teachers’ and Management’s Perceptions and Practices Towards Active Learning and the Perceived Outcomes of the World Teacher Programme in Kisumu County
Summary
Major steps have been made in the enrolment of pupils in Kenyan primary schools, though quality of education is still critical. Improvements are partly to subscribe to the implementation of programs that aim to improve teachers’ practices. One of these programs is the World Teacher Program (WTP) of Edukans which is, together with Pamoja Child Foundation (PFC), targeting Kenyan teachers and schoolmanagement to improve the learning of children. Teachers from the Netherlands travel to Kenya and exchange ideas on active learning methods. In order to evaluate the working elements of the WTP, firstly in-depth interviews were held with twelve teachers, 3 headteachers and one deputy. Secondly, observations were held by teachers to get a view of perceptions and practices towards active learning and the environmental factors teachers encountered. Finally, the perceived outcomes were measured using outcome-indicators. Results indicated a gap between perceptions and practice. Whereas teachers’ perceptions matched the active learning pedagogy, practices remained mainly teacher-led in which pupils had a passive role. Especially the lack of support from parents and environmental constraints like the lack of learning material seemed to be a barrier for teaching. Teachers felt strengthened by the WTP, therefore some recommendations were established for Edukans and PCF to further improve the program.
Samenvatting
Grote stappen zijn gemaakt in de toegankelijkheid van het basisonderwijs in Kenia, maar de kwaliteit van het onderwijs is nog steeds kritiek. Verbeteringen worden deels toegeschreven aan programma’s die Keniaanse leerkrachten helpen effectieve onderwijskundige methoden te ontwikkelen. Een programma waarin deze methodieken worden aangeboden is het World Teacher Programma van Edukans. Edukans organiseert, in samenwerking met Pamoja Child Foundation (PCF), een uitwisseling tussen Nederlandse en Keniaanse leerkrachten, waarin het implementeren van active learning methods wordt gestimuleerd. Om de werking van het World Teacher Programma te evalueren werden 12 leerkrachten, drie schooldirecteuren en een onderdirecteur bevraagd naar hun visie en praktijken met betrekking tot active learning. Resultaten lieten een discrepantie zien tussen de visie en praktijk van leerkrachten. Een mogelijke reden hiervoor is de ontbrekende steun van ouders en het ontbreken van effectieve leermiddelen. Gedacht wordt dat het versterken van de rol van de schooldirecteur en het versterken van ouderbetrokkenheid kan leiden tot een verdere implementatie van active learning methoden. Leerkrachten voelden zich gesterkt door het World Teacher Program en voor de verdere verbeteringen zijn aanbevelingen gemaakt voor zowel Edukans als PCF.