Relatie Tussen Opleidingsniveau van Pedagogisch Medewerkers op Voorschoolse Voorzieningen en Taalaanbod en Woordenschat van Peuters
Summary
Het verband tussen het opleidingsniveau van pedagogisch medewerkers, het taalaanbod op de voorschoolse voorziening en de woordenschat van de peuters werden onderzocht. Evenals de verschillen in woordenschat tussen niet-Nederlandse peuters in een etnisch al dan niet gemengde groep. Op basis van een sneeuwbalsteekproef werd data van 925 peuters (M = 28 maanden, SD = 2 maanden) en 375 pedagogisch medewerkers verzameld. Met een regressieanalyse is gekeken naar effecten van het opleidingsniveau op het taalaanbod, van opleidingsniveau op woordenschat en van taalaanbod op woordenschat. Er is een significant effect van opleidingsniveau op taalaanbod gevonden. Met een t-test is onderzocht of de taalscores van peuters van verschillende etnische achtergrond in gemengde en niet-gemengde groepen van elkaar verschillen. Er is geen significant verschil tussen de woordenschat van niet-Nederlandse peuters in een gemengde groep versus een niet-gemengde groep. Er is onvoldoende bewijs gevonden voor een mediatie van taalaanbod op woordenschat van peuters. Meer onderzoek naar taalaanbod en woordenschat is gewenst, vooral vanuit longitudinaal onderzoek en met een woordenschattest die sensitief genoeg is om verschillen te meten.