Samen voor de jeugd: Een onderzoek naar samenwerkingsmechanismen in de aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs
Summary
De recente transities binnen het onderwijs en zorg voor jeugd middels de Wet Passend Onderwijs (2014) en de
Jeugdwet (2015) stellen gemeenten en scholen verantwoordelijk voor integrale zorg en aansluiting met
het onderwijs. Dit vergt cross sectorale samenwerking van de betrokken regiopartners. De Transitie Autoriteit
Jeugd en de Monitor Aansluiting Onderwijs – Jeugdhulp van het NJi constateren dat er in deze samenwerking nog
winst te behalen valt. Deze thesis onderzoekt de bevindingen van regionale samenwerkingspartners op
het gebied van onderwijs en jeugd in twee gemeenten, om de knelpunten en positieve ontwikkelingen op dit
gebied in kaart te brengen. Dit is geanalyseerd aan de hand van een model omtrent cross sectorale
samenwerking (Bryson, Crosby & Stone, 2015). Er is een onderscheid gemaakt tussen de bevindingen vanuit het
onderwijs en de jeugdhulp, en de bevindingen op bestuurlijk en uitvoerend niveau. De resultaten van het
huidige onderzoek sluiten aan bij de constatering dat de huidige samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp
ruimte voor verbetering laat ten behoeve van integrale zorg en onderwijs voor de Nederlandse jeugd.
Betrokkenen vanuit het onderwijs kaarten vaker knelpunten aan binnen de huidige wettelijke kaders, de
overlap in taakstellingen en de capaciteiten en competenties van samenwerkingspartners. Betrokkenen
op uitvoerend niveau geven aan vaker knelpunten te signaleren in de gemaakte afspraken omtrent de
samenwerking en door het werken in kokers binnen de samenwerkingsstructuur. De bevindingen uit het huidige
onderzoek bieden richting aan de regiopartners om de samenwerking te optimaliseren en de transitie naar
integrale zorg en onderwijs voor jeugd vorm te geven.