View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samen voor de jeugd: Een onderzoek naar samenwerkingsmechanismen in de aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Schotanus, PCA-3869997.pdf (988.4Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Schotanus, P.C.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De recente transities binnen het onderwijs en zorg voor jeugd middels de Wet Passend Onderwijs (2014) en de Jeugdwet (2015) stellen gemeenten en scholen verantwoordelijk voor integrale zorg en aansluiting met het onderwijs. Dit vergt cross sectorale samenwerking van de betrokken regiopartners. De Transitie Autoriteit Jeugd en de Monitor Aansluiting Onderwijs – Jeugdhulp van het NJi constateren dat er in deze samenwerking nog winst te behalen valt. Deze thesis onderzoekt de bevindingen van regionale samenwerkingspartners op het gebied van onderwijs en jeugd in twee gemeenten, om de knelpunten en positieve ontwikkelingen op dit gebied in kaart te brengen. Dit is geanalyseerd aan de hand van een model omtrent cross sectorale samenwerking (Bryson, Crosby & Stone, 2015). Er is een onderscheid gemaakt tussen de bevindingen vanuit het onderwijs en de jeugdhulp, en de bevindingen op bestuurlijk en uitvoerend niveau. De resultaten van het huidige onderzoek sluiten aan bij de constatering dat de huidige samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp ruimte voor verbetering laat ten behoeve van integrale zorg en onderwijs voor de Nederlandse jeugd. Betrokkenen vanuit het onderwijs kaarten vaker knelpunten aan binnen de huidige wettelijke kaders, de overlap in taakstellingen en de capaciteiten en competenties van samenwerkingspartners. Betrokkenen op uitvoerend niveau geven aan vaker knelpunten te signaleren in de gemaakte afspraken omtrent de samenwerking en door het werken in kokers binnen de samenwerkingsstructuur. De bevindingen uit het huidige onderzoek bieden richting aan de regiopartners om de samenwerking te optimaliseren en de transitie naar integrale zorg en onderwijs voor jeugd vorm te geven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27604
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo