Beïnvloeding van het schools functioneren: De voorspellende waarde van de leerkracht-leerlingrelatie en de ouderbetrokkenheid voor het schools functioneren van leerlingen in het basisonderwijs.
Summary
Om meer inzicht te krijgen in het verloop van schoolloopbanen, is er kwantitatief longitudinaal onderzoek uitgevoerd naar de voorspellende waarde van de leerkracht-leerlingrelatie en de ouderbetrokkenheid voor het schools functioneren. Daarvoor zijn twee leeftijdsgroepen in de basisschoolleeftijd gevolgd, namelijk leerlingen van groep 4 tot en met groep 6 en leerlingen van groep 7 tot groep 8 n (n = respectievelijk 351, 321, 328, 330 en 324), afkomstig van dertien basisscholen in het oosten van het land. Deze data zijn verzameld over drie jaarlijkse meetmomenten met vragenlijsten ingevuld door de leerkracht. Uit het onderzoek blijkt dat de leerkracht-leerlingrelatie in groep 4 tot en met 8 en de ouderbetrokkenheid in groep 5, 7 en 8 een voorspeller is voor schools functioneren op hetzelfde moment. De leerkracht-leerlingrelatie respectievelijk ouderbetrokkenheid in groep 4 voorspellen ook het schools functioneren in groep 5 (dus één jaar later). De voorspellende waarde van de leerkracht-leerlingrelatie respectievelijk ouderbetrokkenheid voor schools functioneren in groep 7 en 8 was niet significant. De associatie van de leerkracht-leerlingrelatie respectievelijk ouderbetrokkenheid met schools functioneren wordt niet gemodereerd door de leeftijd of het geslacht van de leerling. Er is ook geen interactie-effect aanwezig. Op basis van dit onderzoek wordt geconcludeerd dat zowel de leerkracht-leerlingrelatie als de ouderbetrokkenheid belangrijke factoren zijn in het voorspellen van het schools functioneren en dus het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. Om het schools functioneren te verbeteren, kan het ondersteunend zijn om interventies te ontwikkelen die zich onder andere focussen op de leerkracht-leerlingrelatie.