Schoolaanpassing in groep één en twee beïnvloed door de leerkracht-leerling relatie en de blootstelling aan risicocumulatie
Summary
Het doel van huidig onderzoek was het onderzoeken van de relatie tussen risicocumulatie en schoolaanpassing voor jonge kinderen uit een normatieve steekproef. Daarnaast werd door middel van huidig onderzoek de relatieve invloed van persoonlijke risicofactoren en risicofactoren behorende bij het gezin en de omgeving in verband met schoolaanpassing onderzocht. Vervolgens is in dit onderzoek gemeten in hoeverre de leerkracht-leerling relatie de samenhang tussen risicocumulatie en schoolaanpassing modereert. De steekproef bestond uit 254 kleuters uit groep één en groep twee. 13 basisscholen waren betrokken bij huidig onderzoek. De leerkrachten van deze studenten hebben een vragenlijst ingevuld welke informatie verstrekt over risicofactoren en schoolaanpassing. De leerkrachten hebben ook de Citotoets gegevens van iedere leerling doorgegeven De resultaten tonen een zwakke maar significante relatie tussen risicocumulatie en schoolaanpassing. Risicofactoren behorende bij het gezin en de omgeving hebben een grotere invloed op schoolaanpassing dan persoonlijke risicofactoren. Een negatieve leerkracht-leerling relatie kan de negatieve relatie tussen risicocumulatie en schoolaanpassing versterken, wat leidt tot minder schoolaanpassing voor kinderen met een negatieve leerkracht-leerling relatie.