View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ondersteuning voor ouders met een licht verstandelijke beperking: Een procesevaluatie naar de effectiviteit van Systeemgerichte Gezinscoaching.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Mol, AND-5847087.pdf (944.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Mol, A.N.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond en Doel. Ouders die functioneren op licht verstandelijk beperkt niveau kunnen soms niet ‘goed genoeg opvoederschap’ bieden aan hun kind, omdat er vaak sprake is van bijkomende problematiek. Systeemgerichte Gezinscoaching van Amerpoort biedt deze gezinnen ambulante gezinsondersteuning. Dit onderzoek is een procesevaluatie naar de eerste aanwijzingen van effectiviteit van Systeemgerichte Gezinscoaching. Methode. Deze exploratieve studie omvat twee methodes. Eerst zijn 25 dossiers van Systeemgerichte Gezinscoaching geanalyseerd. Daarna zijn twee focusgroepen gehouden met gezinscoaches (N=8). Resultaten. Uit de resultaten blijkt dat gezinnen bij aanvang van Systeemgerichte Gezinscoaching ruim voldoen aan de selectiecriteria. De gezinnen hebben op meerdere leefgebieden problemen, met name binnen het gezin en bij de opvoeding. Uit de dossieranalyse komt naar voren dat tijdens de ondersteuning bepaalde middelen vaker gebruikt worden dan andere middelen. Volgens de gezinscoaches is de ondersteuning van gedragsdeskundigen die zij krijgen van groot belang. Elk afzonderlijk doel van Systeemgerichte Gezinscoaching blijkt in meer dan de helft van de dossiers behaald bij beëindiging van de ondersteuning. Conclusie. Uit de procesevaluatie blijken voornamelijk positieve effecten van Systeemgerichte Gezinscoaching.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27386
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo