Verschillen tussen Aziatische en Westerse ontroerende, narratieve commercials: een corpusanalyse
Summary
Dit onderzoek heeft als doel een beter inzicht te verwerven in de verschillen tussen Aziatische en Westerse ontroerende narratieve commercials. Er is een corpusanalyse uitgevoerd waarbij er twintig Aziatische commercials en twintig Westerse commercials zijn vergeleken op eventuele verschillen in concepten (afgeleid van de emotionele gebeurtenissen van Menninghaus et al. (2015)), plots (Kent, 2015) en tijdsduur. De frequentie van de voorkomende concepten en plots zijn bijgehouden aan de hand van opgestelde categoriseringsschema’s. Na een vergelijking van de frequenties en de tijdscores van de commercials te hebben getoetst, blijkt dat het overkoepelende concept ‘Relationele gebeurtenissen’ en het sub-concept ‘Ouder-kind interactie’ niet vaker voorkomen in Aziatische commercials dan in Westerse commercials, zoals wel is verwacht. Het sub-concept ‘Separatie’ komt vaker voor in Aziatische televisiereclames; het sub-concept ‘Familie’ komt daarentegen weer vaker voor in Westerse televisiereclames. De plot ‘Opoffering’ komt zoals verwacht vaker voor in Aziatische commercials dan in Westerse commercials. Er waren relatief veel commercials die niet in één van de categorieën ingedeeld konden worden. Bovendien is gevonden dat Aziatische ontroerende
commercials gemiddeld langer duren in seconden dan Westerse ontroerende commercials.