View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschillen tussen Aziatische en Westerse ontroerende, narratieve commercials: een corpusanalyse

        Thumbnail
        View/Open
        Luu Y_Definitieve versie bachelorscriptie.pdf (698.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Luu, X.Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek heeft als doel een beter inzicht te verwerven in de verschillen tussen Aziatische en Westerse ontroerende narratieve commercials. Er is een corpusanalyse uitgevoerd waarbij er twintig Aziatische commercials en twintig Westerse commercials zijn vergeleken op eventuele verschillen in concepten (afgeleid van de emotionele gebeurtenissen van Menninghaus et al. (2015)), plots (Kent, 2015) en tijdsduur. De frequentie van de voorkomende concepten en plots zijn bijgehouden aan de hand van opgestelde categoriseringsschema’s. Na een vergelijking van de frequenties en de tijdscores van de commercials te hebben getoetst, blijkt dat het overkoepelende concept ‘Relationele gebeurtenissen’ en het sub-concept ‘Ouder-kind interactie’ niet vaker voorkomen in Aziatische commercials dan in Westerse commercials, zoals wel is verwacht. Het sub-concept ‘Separatie’ komt vaker voor in Aziatische televisiereclames; het sub-concept ‘Familie’ komt daarentegen weer vaker voor in Westerse televisiereclames. De plot ‘Opoffering’ komt zoals verwacht vaker voor in Aziatische commercials dan in Westerse commercials. Er waren relatief veel commercials die niet in één van de categorieën ingedeeld konden worden. Bovendien is gevonden dat Aziatische ontroerende commercials gemiddeld langer duren in seconden dan Westerse ontroerende commercials.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27348
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo