View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Netflix in de Nederlandse media: kannibaal, goliath of veelvraat?

        Thumbnail
        View/Open
        MA Scriptie - Definitieve versie - 1 mei 2017 - Marieke den Exter.docx (329.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Exter, M.G. den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de Nederlandse kranten is Netflix op tal van manier beschreven, bestudeerd, gekeurd, geprezen en bekritiseerd. “Kannibaal Netflix”, “geen bedreiging maar aanvulling voor tv”, “Generatie on demand”, “Gevecht om de tv-kijker”: een greep uit de krantenkoppen biedt een eerste inzicht. Door het oog van de dagbladjournalistiek wordt er een identiteit rond Netflix gecreëerd. In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de hoofdvraag: Hoe geven Nederlandse dagbladen vorm aan de media-identiteit van de streamingdienst Netflix in relatie tot het medium televisie? Met behulp van een thematische analyse volgens Braun en Clarke zijn vijftien krantenartikelen bestudeerd. Er kan geconcludeerd worden dat Netflix in de eerste plaats altijd vergeleken wordt met andere vormen van televisie. Netflix wordt afgezet tegen traditionele, reguliere, lineaire televisie. Netflix wordt juist in positieve zin vergeleken met cultureel hooggewaardeerde media, zoals film, literatuur en digitale media. In deze discoursen zijn verschillende legitimatieprocessen te herkennen. Netflix wordt gepositioneerd als een betere versie van televisie. Journalisten beargumenteren dat de productie, content, distributie, het verdienmodel en de gebruiksvriendelijkheid een verbetering zijn ten opzichte van de kabelomroepen en Nederlandse providers. Toch kijken journalisten wel kritisch naar de Nederlandse situatie. Terecht stelden zij dat het Nederlandse medialandschap anders is dan het Amerikaanse medialandschap.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27329
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo