View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        bol.com we weten het allemaal

        Thumbnail
        View/Open
        Koster_5517524_13-04_finaleversie.pdf (1.201Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Koster, C.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt de reputatie van Bol.com in Nederland en in Vlaanderen onderzocht als gevolg van de crisiscommunicatie met betrekking tot de nepproductencrisis van Bol.com in februari 2017. De reputatie wordt onderzocht aan de hand van de Situational Crisis Communication Theory van Coombs (2007b) en de aspecten van reputatie volgens Fombrun (2005). Op basis van Hofstede (1984) werd Nederland met Vlaanderen vergeleken. De crisiscommunicatie van Bol.com werd gevonden in Nederlandse en Vlaamse nieuwsberichten. De reputatie werd gevonden in de receptie van het publiek op de crisiscommunicatie, gegeven in Facebookreacties. Hoewel de crisiscommunicatie van Bol.com in beide landen hetzelfde was, waren de Nederlandse nieuwsberichten meer confronterend over de crisis dan de Vlaamse nieuwsberichten. De Nederlandse publieksreacties bevatten een patroon: een negatieve eerdere relationele reputatie zorgde voor een negatieve gedragsintentie, gepaard met emoties. De Vlaamse nieuwsberichten en publieksreacties waren meer onzekerheidsvermijdend dan de Nederlandse, maar in een onverwachte richting. Verwacht werd dat de eigen onzekerheid (concreet bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid) als consument werd vermeden, maar juist de onzekerheid voor Bol.com werd vermeden. Gezien het patroon en de omgekeerde onzekerheidsvermijding, is de reputatie van Bol.com in Nederland meer geschaad dan in Vlaanderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27315
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo