Zonder cultuurgebonden verhaaltje naar bed?
Summary
In dit eindwerkstuk wordt gezocht naar een verband tussen de mate waarin kinderen thuis aanraking komen met verhalen uit de thuiscultuur en de leesattitude van kinderen. Aan dit onderzoek hebben 34 kinderen van het Griftlandcollege te Soest deelgenomen en 15 kinderen die les krijgen op een Russische school. In de voor dit onderzoek gebruikte vragenlijst is gevraagd naar de houding van kinderen ten aanzien van het lezen in het algemeen. Vervolgens zijn vragen gesteld die ingaan op de houding van de kinderen ten aanzien van de van oorsprong Russische tekst Het Vrouwenbataljon (de tekstattitude). Ten slotte is getracht inzicht te krijgen in de mate waarin de kinderen thuis in contact komen met cultuurgebonden verhalen uit de thuiscultuur.
Het thuis in aanraking komen met verhalen uit de thuiscultuur kan mogelijkerwijs leiden tot het hebben van een positieve houding tegenover lezen en literatuur in het algemeen (Stalpers,2007). De onderzoeksvraag van dit exploratieve onderzoek luidt als volgt: In hoeverre heeft het thuis in contact komen met cultuurgebonden verhalen uit de thuiscultuur invloed op de leesattitude van kinderen? De onderzoeksvraag wordt beantwoord aan de hand van drie deelvragen die gebaseerd zijn op drie hypotheses. Middels een statistische analyse worden deze hypotheses getoetst.
De conclusie luidt dat de factor of kinderen in hun thuisomgeving in contact komen met cultuurgebonden verhalen uit de thuiscultuur, geen positieve invloed heeft op de leesattitude van de kinderen. Evenmin is gebleken dat het thuis in aanraking komen met cultuurgebonden verhalen uit de thuiscultuur een positieve invloed heeft op de tekstattitude van de kinderen ten aanzien van de tekst Het Vrouwenbataljon.