dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Duits, L. | |
dc.contributor.author | Brouwer, S.A. | |
dc.date.accessioned | 2017-09-05T17:02:44Z | |
dc.date.available | 2017-09-05T17:02:44Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27266 | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek richt zich op de constructie van het Deense televisiedrama Forbrydelsen
als kwaliteitstelevisieserie in het journalistiek discours van Nederland, om een bijdrage te
leveren aan het definiëren van kwaliteitstelevisie binnen een discours dat aan
veranderingen onderhevig is. Door een aantal transities in het televisielandschap sinds de
jaren ’90 zijn namelijk zowel de manier waarop we televisiekijken als de definitie van het
medium getransformeerd. Zo stellen televisiecritici, fans en academici dat televisie beter
is dan ooit en de status van kunst heeft weten te bereiken. Hoofdzakelijk sinds Robert J.
Thompson in 1996 de term kwaliteitstelevisie introduceerde, wordt binnen deze set van
discoursen getracht kwaliteitstelevisie en de bijbehorende karakteristieken te definiëren.
Ook in de hedendaagse Nederlandse journalistiek is deze ontwikkeling terug te vinden in
de vorm van discussies betreffende de kwaliteit van de Deense dramaserie Forbrydelsen.
Om de constructie van Forbrydelsen als kwaliteitstelevisie te kunnen achterhalen,
geeft dit onderzoek eerst een overzicht van het academisch discours betreffende de
karakteristieken van kwaliteitstelevisie binnen de context van de drie gouden eeuwen
van televisie. Vervolgens zijn met behulp van een thematische analyse van het
journalistiek discours aspecten geïdentificeerd die volgens recensenten van de
kwaliteitskranten Trouw, het NRC Handelsblad en de Volkskrant van toepassing zijn op
het Deense televisiedrama. Hoewel ik de recensies ruimdenkend heb benaderd, heb ik in
de analyse vooral gelet op de karakteristieken van kwaliteitstelevisie zoals gedefinieerd
door academici. Dit om uiteindelijk een vergelijking met het academisch discours te
kunnen maken en een beeld te geven van de veranderende culturele rol van televisie.
Uit het onderzoek blijkt dat het Deense televisiedrama aan alle aspecten van
kwaliteitstelevisie voldoet zoals deze zijn opgesteld in het academisch discours
betreffende de derde gouden eeuw van televisie en daarmee over de combinatie van
elementen beschikt om gerekend te kunnen worden tot kwaliteitstelevisie. Doordat
Forbrydelsen beschouwd kan worden als kwaliteitstelevisieserie, levert dit onderzoek een
bijdrage aan de legitimatie van het medium televisie binnen de context van convergentie.
Daarbij blijkt dat een televisieserie geen alleenstaand cultureel object is, maar altijd
wordt beïnvloed door doelstellingen van verschillende stakeholders binnen een specifieke
context. Zo is het Deense televisiedrama met de sturende rol van de Deense publieke
omroep DR als mecenas politiek gekleurd en is de serie als geheel alleen te begrijpen
wanneer de achterliggende doelstellingen van verschillende stakeholders bekend zijn.
Uit een vergelijking van het academisch en journalistiek discours blijkt echter ook
dat recensenten aspecten van Forbrydelsen noemen, die door academici geïdentificeerd
zijn als karakteristieken van kwaliteitstelevisie gedurende de tweede gouden eeuw van
televisie. Hieruit is te concluderen dat karakteristieken van kwaliteitstelevisie over de
verschillende decennia heen niet zoveel van elkaar verschillen. De karakteristieken van
kwaliteitstelevisie kunnen binnen een specifieke context op een andere manier worden
geïnterpreteerd door zowel academici, televisiecritici en fans, waardoor het niet haalbaar
is om een vaststaande definitie van kwaliteitstelevisie te construeren. In plaats van te
zoeken naar een definitie, zou kwaliteitstelevisie dan ook gezien moeten worden als een
relatieve, historisch veranderende genrevorm die televisie ontwikkeld heeft. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1347779 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Afkijken bij de Denen: Een thematische analyse naar de constructie van het Deense televisiedrama Forbrydelsen als kwaliteitstelevisie in het journalistiek discours van Nederland | |
dc.type.content | Pre-master Project | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | kwaliteitstelevisie, Forbrydelsen, televisie, televisieserie, journalistiek discours, recensenten, thematische analyse, quality television, Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Denemarken, scenario, gouden eeuw van televisie | |
dc.subject.courseuu | Film- en Televisiewetenschap | |