Controversiële onderwerpen in het aardrijkskundeonderwijs en in Geo Future Schools
Summary
Controversiële onderwerpen zijn complexe onderwerpen met een sterke link met de actualiteit
waarin tegenstrijdige waarden en belangen spelen. Dergelijke vraagstukken roepen vaak emoties op
en kunnen groepen mensen tegen elkaar opzetten. Ook in het aardrijkskundeonderwijs komen
controversiële onderwerpen voor. Het is immers het schoolvak waarin leerlingen in aanraking komen
met complexe lokale en mondiale vraagstukken waarover verschillende ideeën en standpunten
bestaan. Ondanks dat controversiële onderwerpen vaak worden gezien als een probleem, kunnen
deze volgens verschillende wetenschappelijke inzichten vooral worden gezien als een manier om
leerlingen burgerschapsvaardigheden als kritisch denken, naar elkaar luisteren en met elkaar tot
oplossingen komen, mee te geven binnen een schoolvak. In dit kader is het relevant om erachter te
komen welke controversiële onderwerpen in het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs worden
behandeld en op welke wijze dit wordt gedaan. Ook is het relevant om te verduidelijken hoe docenten
hierin staan en waar zij verbetering in zien. Hiertoe is de volgende hoofdvraag gesteld: Op welke wijze
komen controversiële onderwerpen aan bod in het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs en wat zijn
volgens docenten verbeterpunten? Hierbij is niet alleen gefocust op het reguliere
aardrijkskundeonderwijs, maar is er ook aandacht voor Geo Future School modules van het KNAG. In
deze modules worden de grote vraagstukken van het heden en de toekomst behandeld.