Popmuziek in televisiereclames: de rol van de kijker als actieve luisteraar
Summary
In de tweede helft van de twintigste eeuw heeft de televisie een opmars gemaakt in het dagelijks leven van de mens. Hiermee is ook een grote verandering teweeggebracht in de reclamewereld: de opkomst van de televisiereclames. Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van popmuziek in deze reclames. Aan de hand van literatuuronderzoek wordt in dit deels etnografische onderzoek gezocht naar een manier om de betekenis van popmuziek in televisiereclames te onderzoeken. Er wordt gesteld dat deze betekenis moet worden gezocht in een sociale context in plaats van in, zoals vaak gebeurd in de klassieke muziektheorie, de muziek zelf. Er wordt echter zelden ingegaan op de betekenis van popmuziek voor het individu. Aan de hand van een tiental interviews met televisiekijkers wordt de betekenis van popmuziek voor de individuele luisteraar omschreven. Op welke manier heeft muziek, of een onderdeel van muziek, betrekking op buitenmuzikale aspecten als persoonlijke associaties en situaties? En op welke manier wordt muziek in televisiereclames gebruikt door de luisteraar om deze connecties te maken en een identiteit te creëren? Deze deelvragen resulteren in een hoofdvraag: hoe gaan luisteraars actief om met popmuziek in televisiereclames?