View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Popmuziek in televisiereclames: de rol van de kijker als actieve luisteraar

        Thumbnail
        View/Open
        Popmuziek in televisiereclames.pdf (575.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Verveda, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de tweede helft van de twintigste eeuw heeft de televisie een opmars gemaakt in het dagelijks leven van de mens. Hiermee is ook een grote verandering teweeggebracht in de reclamewereld: de opkomst van de televisiereclames. Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van popmuziek in deze reclames. Aan de hand van literatuuronderzoek wordt in dit deels etnografische onderzoek gezocht naar een manier om de betekenis van popmuziek in televisiereclames te onderzoeken. Er wordt gesteld dat deze betekenis moet worden gezocht in een sociale context in plaats van in, zoals vaak gebeurd in de klassieke muziektheorie, de muziek zelf. Er wordt echter zelden ingegaan op de betekenis van popmuziek voor het individu. Aan de hand van een tiental interviews met televisiekijkers wordt de betekenis van popmuziek voor de individuele luisteraar omschreven. Op welke manier heeft muziek, of een onderdeel van muziek, betrekking op buitenmuzikale aspecten als persoonlijke associaties en situaties? En op welke manier wordt muziek in televisiereclames gebruikt door de luisteraar om deze connecties te maken en een identiteit te creëren? Deze deelvragen resulteren in een hoofdvraag: hoe gaan luisteraars actief om met popmuziek in televisiereclames?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27222
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo