View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Eigenlijk best jammer dat zo’n show van zo’n kaliber niet gewoon Live, Live, Live is.” Een onderzoek naar de constructie van liveness in het dansprogramma Dance Dance Dance

        Thumbnail
        View/Open
        BACHELOR EINDWERKSTUK HELENE DEF.docx (9.738Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Schoehuys, H.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen televisiestudies lopen de meningen van wetenschappers uiteen over de vraag of er nog sprake is van liveness sinds de komst van nieuwe media. Volgens mediawetenschapper Karin van Es worden er door de komst van social media nieuwe betekenissen gevormd voor liveness. Van Es wil in haar onderzoek uit 2016 de definitie van liveness herformuleren en ze pleit ervoor dat liveness moet worden aanschouwd als een constructie. In haar onderzoek analyseert ze onder andere het televisieprogramma The Voice. Ze onderzoekt de constructie van liveness bij een uitzending en de toepassing hierin van het social media-platform Twitter. In dit bachelor eindwerkstuk wordt ook een onderzoek naar de constructie van liveness in het televisieprogramma Dance Dance Dance gedaan, maar hierbij wordt niet enkel een uitzending en social media onderzocht. Er wordt ook gekeken naar een nieuwe technologie bij televisie: Virtual Reality en 360 graden. Er wordt in vergelijking met Van Es een drieluik onderzocht: de bijdrage tot de constructie van liveness door uitzendingen, Twitter én de nieuwe technologie van VR en 360 graden. Elk onderdeel is geanalyseerd op gezamenlijke, maar ook specifieke onderdelen. Alle drie de onderdelen, de uitzending, de app en Twitter, dragen constant in relatie tot elkaar bij aan het construeren van de ideologie van “live”. In de uitzendingen speelt het begrip notion of belief een grote rol. Er wordt gebruik gemaakt van direct address en specifieke woorden door de presentatoren om liveness te versterken in de uitzending. Ook worden er cross-referenties gedaan naar de app en Twitter. Het gebruik van Twitter zelf creëert de mogelijkheid tot participatie en daarnaast wordt er op Twitter genoemd dat de kijker kan stemmen in de app, wat ook refereert naar participatie. De drie onderdelen versterken elkaar op bepaalde vlakken, maar halen elkaar eveneens omlaag, waardoor de constructie van liveness ook omlaag wordt gehaald.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27154
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo