Progressie in het Aardrijkskunde-onderwijs, gezien vanuit het perspectief van de docent
Summary
Progressie is een woord dat door onderwijsdidactici en onderwijsgeografen gebruikt wordt om aan te duiden dat door leerlingen vooruitgang geboekt wordt. Hoewel er nog geen consensus bereikt is over wat het precies inhoudt of hoe het georganiseerd danwel gefaciliteerd dient te worden door de docent, lijkt het woord in de academische wereld een algemeen geaccepteerd woord geworden te zijn. Of dat ook zo is bij docenten Aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs is de vraag, want onderzoeken waarbij zij betrokken zijn schitteren in afwezigheid. Om die reden is een verkennend onderzoek gestart naar de gedachten van docenten Aardrijkskunde over aardrijkskundige progressie bij leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Om te weten te komen hoe docenten denken zijn zeven docenten van verschillende scholen op diverse manieren bevraagd. Het onderzoek heeft ondanks het geringe aantal onderzochte docenten een grote hoeveelheid antwoorden en uitspraken opgeleverd die inzicht gaven in de denkwijzen van de docenten ten aanzien van progressie. Het is duidelijk geworden welke rol de docenten zichzelf toekennen in het leerproces van de leerlingen én in hoeverre het schoolboek hierbij ondersteunend werkt. Omdat het aantal onderzochte docenten laag is, dient dit document met name als startpunt voor vervolgonderzoek. Om dit mogelijk te maken bestaat het laatste deel van dit document uit aanbevelingen en aandachtspunten.